Proceedings Of Abstracts – Olympiáda techniky 2025 – download
Results of 2025: The expert jury evaluated the contributions of the 19th year
Multimedia and didactic works
1. Place
Filip Sedlačko, Pavel Mach, Aneta Franková, Tomáš Valovič, Libor Šmíd – Arduino at school – practical projects and experiments (Arduino ve škole – praktické projekty a experimenty)
Martin Valo – Development of skills in working with mechatronic technical equipment in the educational process with a proposal for a system for the care of germinating plants and the promotion of a healthy lifestyle. (Rozvoj zručností pri práci s mechatronickým technickým zariadením v edukačnom procese s návrhom systému pre starostlivosť o klíčiace rastliny a podporu zdravého životného štýlu)
2. Place
Anežka Policerová, Kamila Drbalová (Eye-tracking and Dexterity of Primary School Pupils (Eye-tracking a zručnost žáků 1. st. ZŠ)
Adam Novák – Use of simulators for safe driving training and risk prevention (Využití simulátorů pro bezpečnou výuku řízení a prevenci rizik)
3. Place
Zdeňka Parasková – The didactic manual „When Subjects Meet in the Workshop“: Work Activities as a Tool for Cross-Curricular Relations in the First Level of Primary School (Didaktický manuál aneb když se učební předměty potkají v dílně: Pracovní činnosti jako nástroj mezipředmětových vztahů na 1. stupni ZŠ)
Adam Lednár – Microcontrollers in interdisciplinary education (Mikrokontroléry v interdisciplinárnej edukácii)
Participans
Denisa Urbanová – Use of didactic technologies in the 1st – 5th grade of primary school in the educational area Man and his health (Využití didaktických technologií na 1. stupni ZŠ ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho zdraví)
Konstantinos Georgiou, Eleni Kosti, Athina Kazana – Podcast as an educational and awareness-raising tool to reduce social stigma for people with mental illnesses and disorders (Podcast jako vzdělávací a osvětový nástroj ke snížení sociální stigmatizace lidí s duševními chorobami a poruchami)
Odysseas Sotiropoulos, Stamatina Ledaki – Mental health applications. A Review of Research Studies and Prospects (Aplikace v oblasti duševního zdraví. Přehled výzkumných studií a perspektiv)
Ctibor Havelka – Using AI to create and review student assignments (Využití AI pro vytváření žákovských úkolů a jejich kontrolu)
Iosif Armakolas, Angeliki Kordista – The Role of Artificial Intelligence Chatbots in Adolescent Counseling Support Technologies (Role chatbotů s umělou inteligencí v technologiích podpory poradenství pro adolescenty)
Jindřich Princ – Components for e-learning study support material for lectures of the subject Programování 2 (Komponenty pro výukový elektronický materiál pro podporu přednášek předmětu Programování 2)
Michalis Stratoulias, Afroditi Asoniti, Zotos Christos – Internet Gaming Disorder and the Effectiveness of CBT Intervention (Porucha hraní na internetu a účinnost kognitivně behaviorální terapie (KBT))
Agata Kaczmarska, Iwona Smietana Bedan – PAIDAGOGOS and the mystery of Dyzio’s disappearance – an educational and social project („PAIDAGOGOS a záhada Dyziova zmizení“ – vzdělávací a sociální projekt)
Apostolos Tsaousoglou, Paraskevi Papakostopoulou – The Action of Hackers, Analyzing the Phishing Technique (Činnost hackerů, analýza phishingové techniky)
Benjamín Kovács – Teaching progressive methods of PLC systems programming in the context of Industry 4.0 (Výučba progresívnych metód programovania PLC systémov v kontexte Industry 4.0)
Christina Efstratiou, Pyrgianaki Eleftheria, Stefanos Armakolas – Visual Sexual Stimuli: Addiction and Interpersonal Relationships (Vizuální sexuální podněty: závislost a mezilidské vztahy)
Pyrgianaki Eleftheria, Christina Efstratiou, Stefanos Armakolas – Cyberstalking and victimization (Kyberstalking a viktimizace)
Dominika Zofia Kosińska, Małgorzata Kosińska – The Road to Safety: A Dynamic Harmony of Regulations, Education and Modern Challenges (Cesta k bezpečnosti: Dynamická harmonie předpisů, vzdělávání a moderních výzev)
Adéla Kůsová – Suggestions for work activities connecting Man and the world of work with digital technologies and their verification in practice (Náměty pro pracovní činnosti propojující Člověk a svět práce s digitálními technologiemi a jejich ověření v praxi)
Julian, Iwona, Zdenek Smietana Bedan – Mole – Children’s Theatre (Krtek, dětské divadlo)
Adam Bárta – Mathematical literacy of 5th grade students at educational milestones (Matematická gramotnost žáků 5. ročníku v uzlových bodech vzdělávání)
Zotos Christos, Lourida Lamprini – Designing A User-Centered Pedagogical Dictionary for Modern Greek (Návrh pedagogického slovníku pro novořečtinu zaměřeného na uživatele)
Jury:
Secretary: Mgr. et Mgr. Eliška Homutová
Members: Stefanos Armakolas MSc, PhD., Mgr. Miroslav Šebo, PhD., dr Waldemar Lib PhD., dr. Marcin Musioł, Mgr. Pavel Moc, Ph.D., PaedDr. Erik Krajinčák, PhD., Ing. Tetjana Tomášková, Ph.D., Mgr. Jan Janovec, Ph.D., Mgr. Vladimír Vochozka, Ph.D.
Didactic technical works
1. Place
Hana Obšilová – A practical handbook to the production and use of didactic aids for pupils with specific learning disabilities in the first stage of primary school: Little Helpers for Big Progress (Praktická příručka pro výrobu a využití didaktických pomůcek pro žáky se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy: Malí pomocníci pro velké pokroky)
Zbyněk Fiala – Steam generator – didactic aid (Didaktická pomůcka – parní generátor)
Tobiáš Kubovič – An educational tool incorporating the Arduino microcontroller and the Micro:bit board (Učebná pomôcka s použítím mikrokontroléra Arduino a edukačnej dosky micro:bit)
2. Place
Magdalena Łazarska, Oliwia Mackowicz, Agnieszka Sot – Eco-Teaching Through Experience – a project entitled “The Recycling Kingdom” Eko-výuka skrze zážitky – projekt s názvem „Království recyklace“
Tomáš Lejsek – House model for thermographic analysis (Model rodinného domu k termografickému výhodnocení)
Matúš Pavlús – Model of Kepler’s Telescope as an Educational Tool for High Schools (Model Keplerovho ďalekohľadu ako učebná pomôcka pre stredné školy)
3. Place
Natalia Pera – Wind turbine – testing the effectiveness of a didactic model depending on the shape of the rotor blades (Větrná turbína – testování účinnosti didaktického modelu v závislosti na tvaru rotorových listů)
Patrik Dimov – Application of 3D printing in the educational process through the production of functional and ecological cooling equipment (Aplikace 3D tisku do vzdělávacího procesu prostřednictvím výroby funkčního a ekologického chladicího zařízení)
Karolina Biegun, Patryk Michałek – Safe road – interactive mock-up of the intersection (Bezpečná silnice – interaktivní maketa křižovatky)
Participans
Pavel Pospíšil – Design and production of an extension for an educational construction kit (Návrh a výroba rozšíření didaktické stavebnice)
Terézia Vojčeková (Online) – Casting metal into cuttlefish (Odlievanie kovov do sépiovej kosti)
Jakub Pál – Using the BBC Micro:bit block programming (Využití blokového programování stavebnice BBC Micro:bit na ZŠ)
Anna Fergisz, Aleksandra Wałczyk – Construction and operation of a drawbridge using an electrically powered cardboard model as an example (Konstrukce a provoz padacího mostu s použitím elektricky poháněného kartonového modelu jako příkladu)
Ondřej Dočkal – Small hydropower plant – project lessons (Malá vodní elektrárna – projektová výuka)
Petr Breit – Smart flowerpot at the secondary vocational school (Chytrý květináč na střední odborné škole)
Barbora Kucmanová – 3D printed template as a teaching aid for axonometric projection in technical drawing (3D tlačená šablóna ako učebná pomôcka pre axonometrické premietanie v technickom kreslení (3D printed template as a teaching aid for axonometric projection in technical drawing)
Michal Pos – LED matrix digital clock (Digitální hodiny LED matrix)
Klaudia Czuba, Natalia Strzałka – Water turbine model with automatic backup power supply (Model vodní turbíny s automatickým záložním napájením)
Wiktoria Bator – Comparing the effectiveness of individual and serial work based on the construction of racing cars from recycled materials. (Porovnání efektivity individuální a sériové práce založené na konstrukci závodních vozů z recyklovaných materiálů.)
Michal Měsíček – Innovative and Creative Applications of Recycled Electronic Materials in Educational Practices (Inovativní a kreativní aplikace recyklovaných elektronických materiálů ve vzdělávací praxi)
Beata Baran – The research in the properties of materials with the use of the air filter (Výzkum vlastností materiálů s využitím vzduchového filtru)
Ondřej Černý – Smart flowerpot (Chytrý květináč)
Libor Šmíd – Tesla coil for school experiments (Teslův transformátor pro školní pokusy)
Erik Krajinčák – A tool for interdisciplinary education (Nástroj pro interdisciplinární vzdělávání)
Tomáš Hegedűs – Composite materials in interdisciplinary education (Kompozitné materiály v interdisciplinárnej edukácii)
Jury:
Secretary: Mgr. Zuzana Pinkrová
Members: dr Ewelina Kawiak, Mgr. Tomáš Sosna, Ph.D., dr inż. Tomasz Warzocha, PhD., dr Hewilia Hetmańczyk, Mgr. Jitka Šťastná, Ing. Martin Kučerka, PhD., Ing. Petra Kvasnová, PhD.